Mirjam Floor, onderwijsadviseur van consortiumlid Driestar en Acadin-expert schreef het volgend blog voor de 'Week van Hoogbegaafheid'.
Wil je doelgericht werken aan vaardigheden met de meer- en hoogbegaafde leerlingen van je school? Lees in deze blog hoe je vaardigheidsdoelen kan plannen en evalueren met Parnassys, en tegelijk de uitdagende leeractiviteiten in kan zetten van Acadin.
Leerlijnen module in parnassys
Om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften en interesses van alle leerlingen, ook de zeer talentvolle, is onderstaand kader ontwikkeld met (denk)vaardigheden. Dit kader biedt een overzicht van vaardigheden, waaraan leerlingen doelgericht kunnen werken om zich verder te ontwikkelen (site SLO).
Deze vaardigheden en onderliggende doelen zijn toegevoegd aan de leerlijnen module in ParnasSys. Hierdoor is het mogelijk om leerlingen te koppelen aan de leerlijn en doelen te plannen en te volgen.
Een voorbeeld: Je hebt met de leerlingen van je (plus)klas gesproken over de doelen waaraan ze willen werken. De kinderen willen aan de slag met de vaardigheid; kritisch denken. Deze vaardigheid bestaat uit verschillende doelen.
De leerlingen hebben gekozen voor de volgende twee doelen:
- Ik luister naar de mening van anderen voordat ik mijn mening vorm
- Ik ga na of wat ik denk over een onderwerp klopt met de feiten
Mirjam Groeneveld van de Sint Jozefschool te Achterveld
De Waterlelie in Rotterdam
Marije Smit van VCPO Noord-Groningen
Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen.
Altijd op de hoogte
Volg ons op Facebook en LinkedIn.